W 1867 roku utworzono Konfederację Kanady. Kanada przestała być kolonią brytyjską i otrzymała statut dominium. Państwo to miało posiadać jedynie niewielkie siły zbrojne, funkcjonujące na zasadzie ochotniczego zaciągu (tzw. milicja). Oczywiście Imperium Brytyjskie posiadało prawo do utrzymywania niewielkich garnizonów...
Od początku II wojny światowej jedną z największych bolączek Wehrmachtu był brak odpowiedniej liczby środków transportu artylerii. Problem ten nasilił się wraz z rozpoczęciem działań na froncie wschodnim.
Centralizacja i automatyzacja dowodzenia prowadzą do znaczącego wzrostu efektywności użycia sił i środków. Po raz pierwszy stwierdzono to i udowodniono w przypadku środków obrony przeciwlotniczej. Przeprowadzone w latach II wojny światowej próby wykazały...
Od pierwszych dni kampanii na froncie wschodnim piechota Wehrmachtu zmagała się z atakami licznych sowieckich jednostek pancernych. Standardowe wówczas jeszcze armaty ppanc. kal. 37 mm okazały się nieskuteczne w walce z nowymi typami czołgów przeciwnika.
Działania wojenne toczone w Europie były pilnie obserwowane przez amerykańskich sztabowców. Sukcesy niemieckiej Panzertruppen dały asumpt do prac studialnych nad ochroną przeciwpancerną w dywizjach piechoty i pancernych.
W wojskach RKKA działających na froncie (tzw. Armia Czynna) w latach 1942-1943 główną rolę ofensywną odgrywały czołgi. Nie jednostki pancerne jako takie, a właśnie czołgi. Wynikało to z organicznych ułomności Armii Czerwonej...
Podczas walk na łuku kurskim w lipcu 1943 roku miał miejsce debiut bojowy kilku nowych niemieckich pojazdów pancernych. Na szerszą skalę zastosowano wówczas także samobieżne haubice kal. 150 mm o wdzięcznie brzmiącej nazwie Hummel [Trzmiel].
Wysokie wydatki na zbrojenia w skali świata są w dużym stopniu napędzane przez Bliski Wschód, a w szczególności przez arabskie państwa Zatoki Perskiej. Niektóre z nich zdają się mieć wręcz nieograniczone rezerwy finansowe na zakupy sprzętu wojskowego.
Do pierwszego wykorzystania bojowego samochodów pancernych w armii włoskiej doszło w 1912 roku w czasie wojny włosko-tureckiej w Libii. W walkach Włosi użyli samochodów pancernych Fiat Arsenale. Do budowy tego modelu wykorzystano podwozie samochodu ciężarowego Fiat 15 bis.
Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej przyjęło w 2010 roku ramowy plan rozwoju pojazdów wojskowych dla rosyjskich sił zbrojnych do 2020 roku. Jednym z podstawowych założeń tego planu jest opracowanie w ciągu obecnej dekady perspektywicznych, zunifikowanych podwozi ciężarowych...
Historia włoskich wojsk pancernych w latach 1940-43 nie obfituje w przykłady spektakularnych zwycięstw, o wiele częściej ich udziałem były porażki i wysokie straty osobowe. W dużym stopniu był to rezultat niskiej jakości sprzętu bojowego.
W wieloletniej historii pojazdów Land Rover powstał szereg konstrukcji prototypowych, czy wręcz eksperymentalnych, niekiedy bardzo osobliwych i to nie tylko od strony wizualnej, tworzonych z myślą o ich eksploatacji głównie przez brytyjskie siły zbrojne.
Miłośnicy historii rozwoju techniki wojskowej w latach drugiej wojny światowej zazwyczaj doskonale znają niemieckie i alianckie konstrukcje samochodów pływających. Amfibie takie jak Volkswagen Typ 166 Schwimmwagen, Ford GPA czy DUKW były produkowane i stosowane na masową skalę...
W latach II wojny światowej wielu żołnierzy Armii Czerwonej wsławiło się bohaterstwem. Nie ulega wątpliwości, że największa sława stała się udziałem pilotów myśliwskich. Nazwiska Kożeduba, Pokryszkina czy Safonowa oraz opisy ich wyczynów trafiały na pierwsze strony gazet i do świadomości nie tylko Rosjan.
Latem 1939 r. prace prowadzone w Charkowie nad nowym czołgiem średnim i szybkobieżnym przyniosły w końcu upragniony finał. Wojskowe próby przeszły dwa prototypy tego samego wozu w dwóch alternatywnych odmianach: lżejszej A-20 i cięższej A-32.
Studiując obecną literaturę historyczną poświęconą wojskom pancernym w II wojnie światowej, łatwo zauważyć, że według dosyć powszechnego mniemania najlepszy sprzęt pancerny mieli Niemcy, którzy osiągali swe sukcesy, zwłaszcza te najbardziej spektakularne, dzięki dwóm pojazdom...
Rok 1943 określany jest często jak przełomowy dla II wojny światowej. Wówczas to Wehrmacht zmuszony został do strategicznej obrony, ponosząc klęski pod Stalingradem, Kurskiem, Kijowem czy w Tunezji. Ten rok okazał się katastrofalny również dla niemieckich wojsk pancernych...
Artyleria nie bez podstaw nazywana była „Bogiem Wojny” - jej ogień zwykle jest decydujący dla skuteczności prowadzonych działań. Stanowi ona ogromne zagrożenie nie tylko dla siły żywej, ale też pojazdów opancerzonych.
W 1937 roku południowoafrykańscy sztabowcy podjęli starania o zakup, a gdy to się nie powiodło o rozpoczęcie prac nad własnym samochodem pancernym. Ograniczone środki finansowe na siły zbrojne Związku Południowej Afryki sprawiły, że organizacja jednostek motorowych była niemożliwa.
Przed świtem 6 czerwca 1944 r. żołnierze brytyjskiej 6. Dywizji Powietrznodesantowej wylądowali na tyłach wojsk niemieckich w Normandii we Francji, odgrywając rolę forpoczty alianckich sił inwazyjnych. Wieczorem tego dnia po raz pierwszy dokonano w warunkach bojowych udanego desantu szybowcowego pojazdów pancernych.