Wozy bojowe

Włoskie samochody pancerne 1912–1939

Do pierwszego wykorzystania bojowego samochodów pancernych w armii włoskiej doszło w 1912 roku w czasie wojny włosko-tureckiej w Libii. W walkach Włosi użyli samochodów pancernych Fiat Arsenale. Do budowy tego modelu wykorzystano podwozie samochodu ciężarowego Fiat 15 bis. 

Zobacz więcej

Pojazd ciężarowy dużej ładowności powiększonej mobilności KamAZ-53958/6560M rodziny Tornado-M

Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej przyjęło w 2010 roku ramowy plan rozwoju pojazdów wojskowych dla rosyjskich sił zbrojnych do 2020 roku. Jednym z podstawowych założeń tego planu jest opracowanie w ciągu obecnej dekady perspektywicznych, zunifikowanych podwozi ciężarowych...

Zobacz więcej

Włoski czołg średni Carro Armato M11/39

Historia włoskich wojsk pancernych w latach 1940-43 nie obfituje w przykłady spektakularnych zwycięstw, o wiele częściej ich udziałem były porażki i wysokie straty osobowe. W dużym stopniu był to rezultat niskiej jakości sprzętu bojowego. 

Zobacz więcej

Land Rover w służbie Jej Królewskiej Mości. Pojazdy prototypowe i eksperymentalne

W wieloletniej historii pojazdów Land Rover powstał szereg konstrukcji prototypowych, czy wręcz eksperymentalnych, niekiedy bardzo osobliwych i to nie tylko od strony wizualnej, tworzonych z myślą o ich eksploatacji głównie przez brytyjskie siły zbrojne. 

Zobacz więcej

Amfibie Hansa Trippela

Miłośnicy historii rozwoju techniki wojskowej w latach drugiej wojny światowej zazwyczaj doskonale znają niemieckie i alianckie konstrukcje samochodów pływających. Amfibie takie jak Volkswagen Typ 166 Schwimmwagen, Ford GPA czy DUKW były produkowane i stosowane na masową skalę...

Zobacz więcej

Radzieckie asy pancerne

W latach II wojny światowej wielu żołnierzy Armii Czerwonej wsławiło się bohaterstwem. Nie ulega wątpliwości, że największa sława stała się udziałem pilotów myśliwskich. Nazwiska Kożeduba, Pokryszkina czy Safonowa oraz opisy ich wyczynów trafiały na pierwsze strony gazet i do świadomości nie tylko Rosjan. 

Zobacz więcej

Czołgi T-34 w operacji „Barbarossa”

Latem 1939 r. prace prowadzone w Charkowie nad nowym czołgiem średnim i szybkobieżnym przyniosły w końcu upragniony finał. Wojskowe próby przeszły dwa prototypy tego samego wozu w dwóch alternatywnych odmianach: lżejszej A-20 i cięższej A-32. 

Zobacz więcej

Bataliony Stugów – ślepy zaułek Heer

Studiując obecną literaturę historyczną poświęconą wojskom pancernym w II wojnie światowej, łatwo zauważyć, że według dosyć powszechnego mniemania najlepszy sprzęt pancerny mieli Niemcy, którzy osiągali swe sukcesy, zwłaszcza te najbardziej spektakularne, dzięki dwóm pojazdom...

Zobacz więcej

Sturmgeschütz – rok przełomu

Rok 1943 określany jest często jak przełomowy dla II wojny światowej. Wówczas to Wehrmacht zmuszony został do strategicznej obrony, ponosząc klęski pod Stalingradem, Kurskiem, Kijowem czy w Tunezji. Ten rok okazał się katastrofalny również dla niemieckich wojsk pancernych...

Zobacz więcej

Artyleria w zwalczaniu pojazdów opancerzonych

Artyleria nie bez podstaw nazywana była „Bogiem Wojny” - jej ogień zwykle jest decydujący dla skuteczności prowadzonych działań. Stanowi ona ogromne zagrożenie nie tylko dla siły żywej, ale też pojazdów opancerzonych. 

Zobacz więcej

Stalowe antylopy. Powstanie South African Tank Corps

W 1937 roku południowoafrykańscy sztabowcy podjęli starania o zakup, a gdy to się nie powiodło o rozpoczęcie prac nad własnym samochodem pancernym. Ograniczone środki finansowe na siły zbrojne Związku Południowej Afryki sprawiły, że organizacja jednostek motorowych była niemożliwa. 

Zobacz więcej

Czołg lekki Mark VII Tetrarch

Przed świtem 6 czerwca 1944 r. żołnierze brytyjskiej 6. Dywizji Powietrznodesantowej wylądowali na tyłach wojsk niemieckich w Normandii we Francji, odgrywając rolę forpoczty alianckich sił inwazyjnych. Wieczorem tego dnia po raz pierwszy dokonano w warunkach bojowych udanego desantu szybowcowego pojazdów pancernych.

Zobacz więcej

Pojazdy bojowe Argentyny w latach 1924 – 1945

Jednym z mniej znanych zagadnień historii wojskowości XX wieku jest broń pancerna Republiki Argentyny. W szczególności kwestia ta odnosi się do konstrukcji zbudowanych w tym państwie w późnych latach 30. oraz w okresie II wojny światowej. 

Zobacz więcej

Land Rover w służbie Jej Królewskiej Mości Modele podstawowe,wersje specjalizowane. Cz.1

Terenowy Land Rover to od wielu dziesięcioleci jeden z najlepiej rozpoznawalnych pojazdów wojskowych na świecie. Samochód ten doczekał się długiej listy wojskowych użytkowników, wśród których najistotniejszym pozostawały oczywiście rodzime siły zbrojne...

Zobacz więcej

Niemieckie zdobyczne samochody pancerne w służbie Wehrmachtu, Waffen-SS i policji w latach 1938–1945

Tempo rozwoju niemieckich sił zbrojnych pod koniec lat 30. XX w. było tak imponujące, że rodzima produkcja zbrojeniowa z trudem zaspokajała rosnące potrzeby Wehrmachtu. W tej sytuacji nie dziwi, że Anschluss Austrii w marcu 1938 r. i wkroczenie do Czechosłowacji w marcu 1939 r. ...

Zobacz więcej

Otto Carius– as w „Tygrysie”

Na początku 2015 r. zmarł Otto Carius, prawdopodobnie ostatni z czołowych asów Panzerwaffe z czasów II wojny światowej. Wraz z Johannesem Bölterem, Ernstem Barkmannem, Kurtem Knispelem i Michaelem Wittmannem jest uważany za jednego z najskuteczniejszych czołgistów w historii. 

Zobacz więcej

Wojskowa limuzyna – Mercedes G4

Jednym z najciekawszych osobowych samochodów terenowych, produkowanych w latach 30. ubiegłego wieku i używanych podczas II wojny światowej, był niewątpliwie Mercedes G4 – terenowa limuzyna dla najwyższych rangą dostojników III Rzeszy i dowódców Wehrmachtu.

Zobacz więcej

Zestawy drogowe do przerzutu ciężkiej techniki bojowej – potrzeby i możliwości (cz. II)

Ciężkie gąsienicowe pojazdy bojowe, z racji ich charakterystyk technicznych, a zwłaszcza resursów agregatów układu napędowego i przeniesienia napędu, na dalekie odległości transportowane są bądź koleją, bądź z użyciem zestawów drogowych. 

Zobacz więcej

Kontakt, Relikt, Nóż - wschodnie pancerze reaktywne (cz. I)

Wybuchowe pancerze reaktywne, znane też pod skrótem ERA (Explosive Reactive Armour), stały się w połowie lat 80. XX wieku nieodłącznym elementem pancerza czołgów produkowanych w ZSRR. Ich masowe użycie pozwoliło nie tylko zrównoważyć możliwości ówczesnych środków przeciwpancernych...

Zobacz więcej

Czołg średni Panzerkampfwagen III. Warianty z armatami kalibru 50 i 75 mm

W pierwszej części monografii dotyczącej niemieckiego czołgu średniego Pz.Kpfw. III, omówione zostały jego pierwsze warianty z armatami kalibru 37 mm. Jeszcze w czasie produkcji dwóch ostatnich wersji - Pz.Kpfw. III Ausf. F i Ausf. G, wprowadzono na ich uzbrojenie armatę kalibru 50 mm...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter