W drugiej połowie lat trzydziestych w Niemczech skonstruowano szereg pojazdów pancernych, które później odegrały istotną rolę w działaniach bojowych w czasie walk w Polsce w 1939 r., we Francji w 1940 r., czy na początku zmagań na froncie wschodnim w 1941 i 1942 r.
Na początku lat 30. XX w. podstawowym wozem bojowym armii brytyjskiej były czołgi średnie Mark I i Mark II. W pojazdach tych jako główne uzbrojenie montowano armatę 3-funtową typu Q.F. 3-Pounder, 2-cwt Mark I kalibru 46,75 mm (1,85 cala), do której używano amunicji przeciwpancernej...
Pierwszym Tygrysem utraconym przez Niemców w Normandii był czołg numer 212 dowodzony przez asa frontu wschodniego Obersturmführera Michaela Wittmanna, dowódcę 2./s.SS-Pz.Abt. 101, i stało się to już pierwszego dnia jego udziału w walkach przeciwko aliantom zachodnim.
SU-76 było najliczniejszym sowieckim działem samobieżnym w okresie drugiej wojny światowej. Nie imponowało siłą ognia ani solidnym opancerzeniem, ale było proste w produkcji i obsłudze, niezawodne i udzielało piechocie skutecznego bezpośredniego wsparcia artyleryjskiego.
10 grudnia 2014 r., w monachijskiej siedzibie firmy Krauss Maffei-Wegmann odbyła się uroczystość przekazania Bundeswehrze pierwszego czołgu podstawowego Leopard 2 w najnowszej odmianie A7. Symboliczne klucze do wozu odebrał inspektor generalny niemieckich wojsk lądowych, generał broni Rainer Korff.
Polskie Siły Zbrojne na Zachodzie to ważna część historii Wojska Polskiego. Od początku formowania, kolejne jednostki były w dużym stopniu zmotoryzowane. Taki stan wymuszał dynamicznie zmieniający się charakter pola walki („wojna motorów”).
Amerykański czołg lekki Stuart powstawał na podstawie przedwojennych pomysłów, karierę bojową rozpoczynał w formacjach uderzeniowych, a już po kilkunastu miesiącach pełnił funkcje pomocnicze. Próby utrzymania nowoczesności Stuartów były tyle nieskuteczne, co interesujące.
Brytyjczycy byli jednym z trzech państw, w którym powstała nowoczesna doktryna wojny lądowej, oparta o użycie wojsk pancernych do przełamania obrony przeciwnika, a następnie do prowadzenia działań manewrowych w głębi obszaru operacyjnego, obok Niemiec i ZSRR.
JAROSŁAW BRACH Militarna motoryzacja na Eurosatory 2014 (cz. II) W drugiej części relacji omawiającej nowe samochody ciężarowe, zaprezentowane na paryskim salonie Eurosatory 2014, prezentujemy premiery grupy Volvo oraz firm...
MICHAŁ FISZER, JERZY GRUSZCZYŃSKI Półgąsienicowy transporter opancerzony Half Track Personnel Carrier M3 (cz.2) Prototypowy pojazd White T14 po dopracowaniu wszedł do produkcji jako Half Track Car M2 z...
Tomasz Szczerbicki Legendarny radziecki motocykl M-72 W przypadku motocykla M-72 słowo „legendarny” jest w pełni adekwatne. Przez ponad 25 lat po zakończeniu II wojny światowej w bloku państw środkowowschodniej Europy radzieckie motocykle...
TOMASZ SZULC Radzieckie i rosyjskie systemy aktywnej ochrony czołgów Pod koniec II wojny światowej zaczęto zauważać, że kompensowanie rosnących możliwości pocisków przeciwpancernych poprzez adekwatne zwiększanie grubości...
MATEUSZ J. MULTARZYŃSKI Pojazdy taktyczne na Eurosatory (cz. II) Na tegorocznym salonie Eurosatory można było zapoznać się z kilkoma premierami w kategorii lekkich pojazdów taktycznych, przeznaczonych przede wszystkim dla...
MIROSLAV GYŰRÖSI Radar AMBER-1800 Kolejne edycje Międzynarodowych Salonów Przemysłu Obronnego od ponad dwóch dekad są najlepszym forum umożliwiającym polskiemu przemysłowi obronnemu prezentację swych nowych produktów i projektów całemu...
MATEUSZ J. MULTARZYŃSKI Mustang i Pegaz na MSPO 2014 Tegoroczna, XXII edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zgromadziła rekordową liczbę wystawców z kraju i z zagranicy. Wśród nich nie zabrakło firm prezentujących...
JAROSŁAW BRACH Ciężarówki na MSPO 2014 Tegoroczne kieleckie ekspozycje producentów ciężarówek i specjalistycznych zabudów należy uznać za interesujące. Choć z „dużych graczy” zabrakło Mercedesa i Rheinmetall MAN Military Vehicles,...
MICHAŁ FISZER, JERZY GRUSZCZYŃSKI Półgąsienicowy transporter opancerzony Half Track Personnel Carrier M3 (cz.1) Prototypowy pojazd White T14 po dopracowaniu wszedł do produkcji jako Half Track Car M2 z przeznaczeniem dla kawalerii...
MICHAŁ KUCHCIAK Samochody pancerne w walkach o polskie granice zachodnie 1919–1921 Pierwsze lata kształtowania się państwowości polskiej po okresie zaborów i zakończeniu I wojny światowej były związane z nieustannymi...