Prowadząc już ponad dwa lata pełnoskalową, konwencjonalną wojnę przeciwko Ukrainie, rosyjskie Ministerstwo Obrony konsekwentnie wprowadza do użytku nowe wzory uzbrojenia. Wśród nich, w ostatnim czasie, pojawiły się trzy nowe moździerze samobieżne, noszące tradycyjne dla radzieckiej oraz rosyjskiej artylerii samobieżnej nazwy kwiatów: Floks, Drok oraz Lotos.
W kwietniu 2010 roku ostatecznie stało się jasne, że następcą eksploatowanych w armii Wielkiej Brytanii gąsienicowych wozów bojowych, wsparcia i zabezpieczających, bazujących na kadłubie lekkiego czołgu Scorpion, zostanie ASCOD-2. Jednak mimo upływu już 14 lat, nie tylko nowy wóz w podstawowej wersji Ajax, ale i jego pozostałe warianty...
W dekadę lat 60. XX wieku najważniejsze związki taktyczne lądowych okręgów wojskowych wchodziły ze sporym potencjałem rozwojowym. Struktury były stale ulepszane, największą bolączką pozostawał jednak brak podstawowego środka transportu wojska.
Pierwszy rok funkcjonowania 10. BK w motorowej – a więc eksperymentalnej w skali całego Wojska Polskiego – formie to czas kompletowania kadr i sprzętu oraz intensywnego szkolenia. Zdobyte w tym czasie doświadczenia, szczególnie gdy uwzględnimy dwukrotny udział w ćwiczeniach międzydywizyjnych, miały charakter unikalny.
Jednym z najistotniejszych elementów w funkcjonowaniu każdych sił zbrojnych, de facto od zawsze, pozostaje zapewnienie pełnej pożyteczności i funkcjonalności posiadanego sprzętu. W przypadku sprzętu stanowiącego zespół powiązanych ze sobą elementów i systemów, ważną rolę pełni zagwarantowanie...
Wojska pancerne pozostaną kluczową częścią Sił Zbrojnych RP. Nawet jeżeli dokonana została rewizja ich rozwoju pod względem struktury organizacyjnej oraz nie zawsze jednoznacznie korzystnych dla czołgów doświadczeń z wojny rosyjsko-ukraińskiej. W obszarze sprzętowym broni pancernej podjęto w ostatnich latach dwie kierunkowe decyzje.
W ubiegłym roku, podczas XXXI edycji wystawy MSPO w Kielcach, zaprezentowano przeznaczoną do zastosowań wojskowych, małą, zdalnie sterowaną, jeżdżącą na kołach amunicję krążącą znaną jako Gnom. Nawiązuje ona do niewielkich i zarazem zwinnych postaci o negatywnych cechach, działających w sposób nieprzewidywalny...
Sukces montowni uruchomionej przez Towarzystwo Przemysłowe Zakładów Mechanicznych Lilpop, Rau i Loewenstein sprawił, że do zmagań o udziały w polskim sektorze motoryzacyjnym tym chętniej przystąpiły kolejne podmioty. Podczas gdy krajowe Chevrolety wypierały dominujące do tej pory wozy Polskiego Fiata administracja państwowa i armia toczyły...
Brazylia nie należała do państw mogących się szczycić wieloletnimi tradycjami konstruowania i produkowania czołgów podstawowych. W latach 70. i 80. XX wieku jej przemysł zbrojeniowy specjalizował się w opracowywaniu i produkowaniu kołowych wozów opancerzonych różnego przeznaczenia. Cieszyły się one powodzeniem i...
Dnia 28 lutego br. w siedzibie kutnowskiej firmy AMZ-Kutno S.A. miało miejsce podpisanie umowy ramowej dotyczącej zasad i warunków zawierania poszczególnych umów wykonawczych związanych z dostawą lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych Kleszcz.
Aktywność Huty Stalowa Wola przewija się praktycznie przy każdym projekcie dotyczącym uzbrojenia i sprzętu przeznaczonego w szczególności dla Wojsk Lądowych. Ostatnie kilkanaście lat to ciągły proces, często mozolnej, ale jednak budowy zdolności produkcyjnych, wpierw jednego zakładu, a dziś można napisać, że już grupy kilku...
Tematyka elektryfikacji układu napędowego wojskowych ciężarówek wsparcia logistycznego, należących do kategorii tonażowej ciężkiej, stopniowo nabiera na znaczeniu. W określonym stopniu będą to pojazdy oparte na elektryfikujących rozwiązaniach cywilnych, lecz jednocześnie uwzględniające specyficzne wymagania sił zbrojnych...
Według potwierdzonych danych w trakcie agresji na Ukrainę armia rosyjska straciła ponad tysiąc egzemplarzy lufowych systemów artyleryjskich – zarówno tych holowanych, jak i samobieżnych. Zrekompensowanie tych strat produkcją bieżącą okazało się niemożliwe. Holowane systemy artyleryjskie obecnie praktycznie nie są w Rosji produkowane, a...
Poprzednią część artykułu zakończyliśmy informacją o wydanych 17 maja 1951 roku rozkazach ministra Obrony Narodowej (ON) dotyczących zmian obu istniejących dowództw korpusów pancernych na dowództwa korpusów zmechanizowanych, co było zgodne z ich ówczesnym składem organizacyjnym. W ślad za tym poszły...
Po zakończeniu wojny domowej armia hiszpańska dysponowała ok. 300 czołgami. Wozy te pochodziły z dostaw dla walczących stron. Hiszpanie posiadali ok. 130 radzieckich czołgów lekkich T-26, które zostały uznane przez obie walczące strony za najlepsze wozy tej wojny. Armia narodowa zdobyła także kilka egzemplarzy czołgów szybkich BT-5...
Jednym z państw, które zakupiły tankietki Carden-Loyd Mark VI oraz licencję na ich wytwarzanie, była Polska. Informacje o tego typu pojazdach docierały do krajowych decydentów wojskowych zarówno w postaci oficjalnych pism przesyłanych przez polskiego attaché w Wielkiej Brytanii, jak i sprawozdań ze staży czy też za pośrednictwem reklam...
Obecna wojna rosyjsko-ukraińska przekonująco pokazuje, jak ogromną rolę w działaniach odgrywa artyleria, w tym jej część rakietowa. Zarówno armia agresora, jak i Siły Obrony Ukrainy szeroko korzystają z systemów pochodzenia sowieckiego, sięgających czasów zimnej wojny. Część z nich przeszła modernizację.
Wojsko potrafi planować, to wiadomo nie od dziś. Potrafi to robić nawet wtedy, gdy nie ma chociażby cienia szansy na realizację zapisanych zamierzeń. Bywało też tak, że zwiększanie stanów liczebnych systemów uzbrojenia zakładano nawet w trakcie rozmów o rozbrojeniu. Artykuł przedstawia plany w stosunku do Wojska Polskiego, które...
T-80UD powstał jako napędzana dieslem wersja pierwszego na świecie seryjnego czołgu z silnikiem turbinowym T-80, który z kolei wywodzi się od T-64. Dowództwo armii radzieckiej uważało, że T-80UD miał stać się jedynym radzieckim czołgiem, łącząc w sobie najlepsze cechy innych konstrukcji.
Zarówno ciągniki siodłowe, jak i podwozia pod hakowe systemy załadowcze wykorzystywane są w siłach zbrojnych od dekad. Oba te rodzaje pojazdów, poprzez fakt nieprzypisania na stałe do samochodowego nośnika zabudowy bądź naczepy, pozwalają na zwiększenie stopnia efektywności oraz elastyczności wykorzystania sprzętu wsparcia logistycznego.