W obliczu trwających napięć geopolitycznych i rosnących wydatków na obronność w Europie, 33. edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) staje się jednym z kluczowych wydarzeń branżowych w tej części świata. Od 2 do 5 września 2025 roku, Targi Kielce ponownie staną się miejscem prezentacji nowoczesnych technologii wojskowych, międzynarodowych spotkań eksperckich oraz podpisywania strategicznychkontraktów zbrojeniowych.
W dobie narastających zagrożeń i trwającej destabilizacji w Europie Wschodniej, kraje NATO, w tym Polska, znacząco zwiększają budżety obronne. – Przed nami dekada intensywnego dozbrajania. MSPO doskonale wpisuje się w ten trend. Nasz kraj przeznacza obecnie rekordowe środki – ponad 4% PKB – na rozwój sił zbrojnych. To przyciąga uwagę producentów, decydentów i ekspertów z całego świata – mówi dr Andrzej Mochoń, Prezes Zarządu Targów Kielce.
Salon jest nie tylko miejscem prezentacji nowinek technologicznych, ale też platformą dialogu strategicznego, która odzwierciedla aktualne potrzeby sojuszniczych armii.
15 maja Ministerstwo Obrony Narodowej oraz polska spółka WB Electronics podpisały umowę ramową, która obejmuje dostawy dla Wojska Polskiego amunicji krążącej Warmate.
Zawarta umowa zakłada pozyskanie blisko 1000 zestawów bezzałogowców w ramach serii przyszłych umów wykonawczych. Jej termin obowiązywania upływa wraz końcem 2035 roku, co jest bardzo długim okresem, biorąc pod uwagę szybkie postępy w rozwoju broni dronowej i ewolucji współczesnego pola walki. Dlatego realizowane w przyszłości sukcesywne zakupy amunicji krążącej obejmą najnowsze wersje rozwojowe Warmate’ów, aby zachować odpowiedni poziom nowoczesności wprowadzanych na uzbrojenie rozwiązań.
Warmate to stosunkowo lekki system uderzeniowy, który może być przenoszony w plecakach przez żołnierzy lub zamontowany na pojeździe. Zastosowana w nim platforma latająca wyróżnia się wysoką długotrwałością lotu oraz bardzo dużą odpornością na oddziaływanie środków walki elektronicznej, w tym na zakłócanie sygnału nawigacji satelitarnej, co zostało dowiedzione w trakcie konfliktu ukraińskiego.
12 maja 2025 r. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. (WZM) i General Dynamics Land Systems (GDLS) sformalizowały umowę ramową dotyczącą wsparcia polskiej floty czołgów Abrams.
Rząd polski zamówił łącznie 366 czołgów Abrams, których dostawy mają zostać zakończone jesienią 2026 roku. Do tej pory wszystkie 116 czołgów M1A1FEP Abrams zostało dostarczonych do Polski. Ponadto dostarczono już 47 z 250 czołgów M1A2 SEPv3 Abrams zamówionych przez Polskę w 2022 roku.
WZM został wyznaczony przez Ministerstwo Obrony Narodowej jako podmiot przemysłu obronnego odpowiedzialny za utrzymanie (serwisowanie), naprawy i remonty czołgów M1 Abrams należących do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. GDLS będzie wspierać WZM jako partner strategiczny i podwykonawca w budowaniu i wdrażaniu tych zdolności.
W 1941 roku dywizje niezależnie od swojego przeznaczenia miały w swojej strukturze oddziały artylerii. W dywizjach piechoty zwanych strzeleckimi korzystano z konnych zaprzęgów, w dywizjach zmotoryzowanych i pancernych wprowadzono ciągniki ale głównym środkiem do holowania sprzętu artyleryjskiego okazały się w nich samochody ciężarowe.
Po trzech lat sankcji rosyjski przemysł lotniczy, który na początku wojny w zamian za hojne dofinansowanie ochoczo podjął się opracowania szeregu samolotów pasażerskich mających zastąpić konstrukcje zachodnie, w zderzeniu z rzeczywistością stanął w obliczu kompromitacji. Szeroko relacjonowane w mediach zamierzenia okazały się...
W końcu lat 50. ubiegłego wieku lotnictwo wojskowe wchodziło w jakościowo nowy etap rozwoju, którego hasłem stała się prędkość. Samoloty myśliwskie dopiero co zdołały przełamać barierę dźwięku, a już zmierzały ku prędkościom dwu- i trzykrotnie większym. Powstała nowa generacja kosztownych, bardzo szybkich i ciężkich samolotów bojowych...
W marcu i kwietniu br. zaczęły gwałtownie narastać straty wśród amerykańskich bezzałogowych statków powietrznych MQ-9 Reaper, które są używane do rozpoznawania i niszczenia celów w Jemenie w ramach operacji „Poseidon Archer”. Akcja jest wymierzona przeciwko rebelianckiemu ugrupowaniu Huti...
Włosi chcą ostatecznie odzyskać utracone po II wojnie światowej zdolności do produkcji własnych projektów okrętów podwodnych. Ich droga do celu pokazuje jednak, jak długotrwałym procesem jest powrót do utraconych kiedyś możliwości budowy tych dość skomplikowanych jednostek bojowych.
Rozpoczętą w kwietniu 1909 roku budowę Fortu Drum ukończono w połowie 1918 roku, a 17 czerwca oficjalnie przekazano ową fortyfikację Korpusowi Artylerii Nadbrzeżnej Armii Stanów Zjednoczonych. Po sprawdzeniu wszystkich urządzeń – w tym dział artylerii głównej, aż do 1941 roku placówka ta była obsadzona jedynie szkieletową załogą...
Krążowniki ciężkie typu Portland okazały się w praktyce dość kłopotliwe w eksploatacji. Przy ich projektowaniu starano się co prawda wzmocnić ochronę bierną, jednak wciąż nie uzyskano w pełni zadowalających rezultatów. Mimo to należały do najlepiej opancerzonych jednostek w swoim czasie.
Utworzona w 1993 roku Republika Czeska odziedziczyła po Czechosłowacji samoloty i śmigłowce czechosłowackiej i radzieckiej produkcji. Wkrótce rozpoczęto proces ich stopniowej wymiany na sprzęt produkcji zachodniej. Pozyskano także nowoczesne samoloty krajowej produkcji. Spośród statków powietrznych radzieckiej i rosyjskiej produkcji...
Od lat wiadomo, że lepsze jest wrogiem dobrego. W 1935 roku zbudowano samolot myśliwski, w którym podwozie nie chciało się chować, a chłodnica wysuwać. Ponad rok później w Stanach Zjednoczonych zaprojektowano myśliwce, które trapiły problemy mogące spowodować w warunkach bojowych katastrofę. W instrukcji do jednego z nich...
Po tym, jak oddziały brytyjskiej 8. Armii zajęły Trypolis, a wojska Osi w Afryce Północnej zostały zepchnięte do Tunezji, okręty włoskie dodatkowo zabezpieczyły trasy statków płynących do Tunisu i Bizerty za pomocą zagród minowych. Wysyłanie przez aliantów większych jednostek nawodnych na wody Cieśniny Sycylijskiej byłoby zbyt ryzykowne, więc dopiero...