Należy przypuszczać, że gdyby projekt krążowników opisanych w artykule został zmaterializowany, to zbudowane okręty nie spełniłyby raczej oczekiwań, jakie w nich pokładano. Już pierwsze bitwy stoczone na teatrze dalekowschodnim wykazały bowiem, że epoka dużych okrętów artyleryjskich należy definitywnie do przeszłości...
Statki handlowe pod biało-czerwoną banderą od początku toczącej się drugiej wojny światowej brały udział we wszystkich ważniejszych akcjach u boku sprzymierzonych na Atlantyku. Polscy marynarze ofiarnie walczyli na morzach i oceanach – także pod obcymi banderami szeroko rozumianej koalicji antyhitlerowskiej.
W okresie PRL nie ujawniano pełnego stanu posiadania naszej floty, niejawne były nazwy poszczególnych okrętów i przypisane im numery burtowe. Aby dodatkowo utrudnić identyfikację, w latach 70. XX w. stosowano częste zmiany numerów, które dużo efektywniej wprowadzały w błąd własne załogi niż obce służby rozpoznawcze.
Polskie AW101 będą w naszych siłach zbrojnych nową jakością, porównywalną (oczywiście z zachowaniem wynikających ze skali zamówienia proporcji) do wprowadzenia przed laty samolotów F-16 Jastrząb czy transportowców CASA-295.
US Navy zaproponowała w budżecie FY2021 wycofanie pierwszych dwóch par obu wariantów okrętów zaliczanych do rodziny LCS. Mają to być: USS Feedom (LCS-1), USS Independence (LCS-2), USS Fort Worth (LCS-3) i USS Coronado (LCS-4), wprowadzone do służby odpowiednio w 2008, 2010, 2012 i 2014 r.
Obecnie Flota Bałtycka to jeden z pięciu związków operacyjnych WMF (Wojenno-Morskoj Fłot), a jej dowódcy podporządkowane są nie tylko siły okrętowe, ale też inne jednostki lądowe i lotnicze na obszarze operacyjnego zainteresowania. Operacyjnym rejonem działań floty jest akwen Morza Bałtyckiego, a głównie jego...
Pierwszy poważny sukces z wykorzystaniem brytyjskich ścigaczy przyszedł dopiero we wrześniu 1941 r. Wynikało to z kilku ważnych czynników, które decydowały o słabości jednostek tej klasy pływających w Royal Navy na tle ich przeciwników z Kriegsmarine.
W polskim piśmiennictwie marynistycznym termin „biała flota” odnosi się – w zdecydowanej większości przypadków – do dwóch fenomenów: rodzimej, turystycznej żeglugi przybrzeżnej oraz zorganizowanego przez prezydenta Theodore’a Roosevelta rejsu dookoła świata zespołu amerykańskich pancerników.
Zakończona niepowodzeniem ofensywa powietrzna na Wyspach Salomona, prowadzona w okresie sierpień–listopad 1942 roku, wyczerpała siły lotnictwa japońskiej marynarki wojennej. Wobec braku perspektywy osiągnięcia sukcesu podjęto decyzję o wycofaniu się z Guadalcanalu, a przetrzebione formacje cesarskiego lotnictwa otrzymały zadanie...
Gwiazda myśliwca Szachak ostatni raz zabłysła nad Bliskim Wschodem w październiku 1973 roku, podczas wojny Jom Kipur. W tym czasie Chejl ha-Awir dysponowały tylko jednym pełnym dywizjonem tych samolotów, którym był 117. tajset, operujący nad frontem północnym przeciwko Syrii.
Samoloty wielozadaniowe F-16 Fighting Falcon stanowią trzon lotnictwa bojowego Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force). Mimo coraz szybszego wprowadzania maszyn F-35A Lightning II popularne Vipery, jak nieoficjalnie nazywa się w USAF maszyny F-16, aż do początków przyszłej dekady będą stanowić...
Łotwa to jeden z trzech krajów bałtyckich, które odzyskały niepodległość na początku lat 90. XX wieku po trwającym ponad 50 lat przymusowym wcieleniu do Związku Radzieckiego, po czym w 2004 roku razem wstąpiły do NATO. Odrodzone w 1992 roku łotewskie Siły Powietrzne są jednymi z najmniejszych w Europie.
Chiński przemysł lotniczy od wielu lat próbuje dołączyć do grona największych dostawców samolotów pasażerskich. Choć plany te obliczone są w dużej mierze na przejęcie rynku wewnętrznego, chińskie ambicje mają bardziej dalekosiężny charakter.
27 września siły zbrojne Azerbejdżanu rozpoczęły ofensywę w zajmowanym od ćwierćwiecza przez siły ormiańskie Górskim Karabachu. Game changerem konfliktu okazały się będące w azerskim arsenale bezpilotowe statki powietrzne produkcji tureckiej i izraelskiej.
Nakładem wydawnictwa Fronda ukazała się w tym roku książka autorstwa Tymoteusza Pawłowskiego Sowieci nie wchodzą. Polacy mogli wygrać w 1939 roku. Fakty, a nie historia alternatywna. Redakcja „Techniki Wojskowej Historia” zwróciła się do mnie z prośbą o jej zrecenzowanie.
We wrześniu 1939 roku Wojsko Polskie doznało w walce z Wehrmachtem nagłej i gwałtownej klęski. Ta klęska, tak szybka i upokarzająca, dla osób niezaznajomionych dobrze z kwestiami wojskowymi i gospodarczymi, była wówczas szokiem. Ale dla specjalistów nie stanowiła zaskoczenia. Niemiecka przewaga ilościowa i jakościowa była bowiem przytłaczająca.
W wyniku klęski III Rzeszy Sowieci wzięli do niewoli wielu prominentnych oficerów i generałów Wehrmachtu, lub dzięki współpracy z aliantami uzyskali możliwość dostępu do innych, gdy znajdowali się w gestii Amerykanów czy Brytyjczyków. Dla wojskowych RKKA najważniejsi byli oczywiście generałowie wojsk lądowych III Rzeszy...
Już 13 września sztab XIX KA generała Guderiana opracował rozkaz do ataku na Brześć. Główną siła uderzeniową miała być 3. i 10. DPanc oraz 20. DP. Osłonę szturmu miała zapewnić ponownie przydzielona korpusowi 2. DP. Zaopatrzenie w amunicje, paliwo oraz żywność było na dobrym poziomie. Jednak drogi jego dowozu do głównej bazy zaopatrzeniowej...
Funkcjonowanie artylerii motorowej Wojska Polskiego w pierwszej połowie lat trzydziestych ubiegłego wieku to nadal słabo zbadana dziedzina historii naszej wojskowości. Temat ten, wobec dominującego zainteresowania rolą czołgów rozpoznawczych TK oraz czołgów lekkich Vickers Mk E i 7TP, wywoływany jest sporadycznie...
O niemieckich czołgach z okresu II wojny światowej napisano już bardzo wiele. Niektórzy sądzą nawet, że wszystko. Jak się jednak okazuje, na światło dzienne wciąż wychodzą materiały, które odsłaniają kulisy wydawałoby się dogłębnie poznanych i opisanych historii gąsienicowych wozów bojowych zbudowanych w III Rzeszy.