Koreański koncern Hanwha Aerospace znany jest w Polsce przede wszystkim z produkcji armatohaubic i wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych służących w Wojsku Polskim, ale portfolio firmy w branży lotniczo-zbrojeniowej jest znacznie szersze. W ub. roku nastąpiła konsolidacja: Hanwha Aerospace połączyła się z...
Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych przeżywa obecnie bezprecedensowy w swej bogatej historii kryzys, związany z eksploatacją i potencjalnym rozwojem uderzeniowych sił nawodnych. Praktycznie od czasu projektu wielozadaniowych niszczycieli rakietowych z systemem AEGIS typu Arleigh Burke, żaden z programów amerykańskich...
Jednym z warunków prowadzenia działań bojowych jest nieprzerwane wsparcie inżynieryjne dla jednostek, oddziałów i pododdziałów sił zbrojnych. Do tego służą między innymi pojazdy inżynieryjne, stworzone do tworzenia przejść we wszelkiego rodzaju zaporach, układania dróg polowych i transportu sprzętu przez przeszkody wodne, przewozu ładunków czy uzbrojenia.
Historia następcy BSP MQ-1 Predator, czyli MQ-9 Reaper, choć może się to w pierwszej chwili wydawać zaskakujące, rozpoczęła się praktycznie ćwierć wieku temu. Prace nad tym bezzałogowym statkiem powietrznym rozpoczęto bowiem jeszcze pod koniec lat 90. Ich rezultatem był oblot pierwszego prototypu Predatora B, do którego doszło w lutym 2001 roku.
Pierwsze kołowe armatohaubice Caesar kalibru 155 mm trafiły do francuskich wojsk lądowych (Armée de Terre) w lipcu 2008 roku. Było to później niż pierwotnie planowano, ale szybko zostały one uznane za działa o udanej konstrukcji, czego dowodem była również ich służba w armiach kolejnych państw.
Pośród brygad pancernych i zmechanizowanych Wojsk Lądowych, ta stacjonuje najbliżej wschodnich granic. Przez dekady jedyny, a od niedawna w związku z rozwijaniem struktury jej podstawowy garnizon, ulokowany jest w blisko 16-tysięcznym Braniewie, miasteczku w województwie warmińsko-mazurskim, położonym zaledwie siedem kilometrów od...
Jak pokazała wojna w Wietnamie, przewaga liczebna i techniczna nie zawsze wystarcza do odniesienia zwycięstwa w walce powietrznej. Konieczne jest również poznanie sposobu działania lotnictwa przeciwnika oraz odpowiednie do tego przygotowanie własnych pilotów. Te dwa czynniki legły u podstaw utworzenia...
Podczas Wielkiej Wojny na morzach i oceanach pojawiła się nowa klasa okrętów, które zrewolucjonizowały sposób prowadzenia działań wojennych. Konserwatywnie nastawieni admirałowie brytyjskiej marynarki wojennej szybko i dramatycznie zostali sprowadzeni na ziemię, widząc, że ich wielkie stalowe potwory napotkały swego Dawida.
Cztery krążowniki ciężkie typu Takao (błędnie klasyfikowane w Stanach Zjednoczonych jako typ Atago), budowane dla Cesarskiej Floty Wielkiej Japonii (Dai-Nippon Teikoku Kaigun), w okresie międzywojennym stanowiły szczytowe osiągnięcie w konstrukcji tej klasy jednostek Kraju Kwitnącej Wiśni. Były one niewątpliwie groźne, jednak...
Pierwsze zbudowane w XX w. w Polsce pełnomorskie okręty przeciwminowe niezmiennie wzbudzają spore zainteresowanie miłośników spraw okrętowych. Popularne „ptaszki”, czyli minowce wz. 1933, bo o nich oczywiście mowa, we wrześniu 1939 r. dobrze wypełniły stawiane przed nimi zadania. Dwa utracono bezpowrotnie, ale cztery...
Działania wojenne nie na długo przerwały prace planistów, którzy zawsze znajdą sposobność do wybiegania w przyszłość i snucia wizji rozwoju. Nie inaczej było w Kierownictwie MW, od wiosny 1940 r. mającego siedzibę w Londynie.
Szwedzcy wojskowi, w miarę posiadanego dostępu do informacji, z olbrzymią uwagą analizowali przebieg II wojny światowej. Doświadczenia z wielkiego konfliktu starano się zestawiać ze specyfiką szwedzkiego, narodowego teatru wojny i wypracowywać rekomendacje dotyczące rozwoju własnych sił zbrojnych. Jednym z rezultatów owych prac był...
Historia pełnomorskich sił podwodnych Republiki Korei rozpoczyna się dopiero w połowie lat 80. XX w. wraz z zamówieniem pierwszych trzech jednostek udanego niemieckiego typu 209/1200. Od początku tego programu założeniem Koreańczyków było jednak docelowe całkowite opanowanie we własnym zakresie procesu projektowania i budowy okrętów podwodnych z napędem konwencjonalnym.
Gdy US Navy ustanowiła blokadę wybrzeża Południa, jednym z czterech – obok Nowego Orleanu, Pensacoli i Mobile – głównych portów, które blokować miał Dywizjon Zatoki Meksykańskiej, był Galveston w stanie Teksas. Dopiero jesienią 1862 r. unioniści zdecydowali się na wysłanie tam szczupłego garnizonu.
Po przedłużającym się okresie eksperymentów dla US Navy nastał w końcu czas dojrzałości. Trzy pierwsze krążowniki rakietowe o napędzie nuklearnym (klasyfikowane jeszcze wówczas jako wielkie niszczyciele rakietowe-lidery, czyli DLGN) spisywały się bowiem doskonale. W pewnych aspektach nawet lepiej, niż zakładali to ich projektanci...
Jeszcze przed oficjalnych utworzeniem Wehrmachtu strona polska zebrała wiele istotnych informacji na temat prac nad nowymi typami uzbrojenia prowadzonymi przez Niemców zarówno nad Renem, jak i w tajnych ośrodkach w ZSRR. Od połowy lat trzydziestych polski wywiad wojskowy sukcesywnie zwiększał swoją wiedzę na temat...
Realizowane do końca 1956 roku zakupy samolotów myśliwskich rodziny MiG-15 pozwoliły po kilku latach wyposażyć posiadane pułki lotnictwa myśliwskiego w liczbę maszyn wystarczającą do wypełnienia etatów. Szybko postępująca modernizacja techniczna stawiała już jednak kolejne wyzwania.
Po przegranej przez Niemcy wielkiej wojnie, zwanej później I wojną światową, potężna Cesarska Marynarka Wojenna na mocy postanowień traktatu wersalskiego musiała w znacznym stopniu zredukować swój stan posiadania zarówno w liczbie okrętów jak i ilości personelu. Dodatkowo możliwości budowy nowych okrętów wojennych po 1919 roku zostały...
W okresie między wojnami światowymi większość armii eksploatowała jedynie czołgi lekkie. Tylko nieliczne siły zbrojne dysponowały pojazdami klasyfikowanymi jako średnie. W latach dwudziestych jedynie w Wielkiej Brytanii zdecydowano się na budowę czołgu ciężkiego A1E1 Independent, opracowanego przez majora T. Darwella i kapitanów E.W. Busha oraz B. Bloomera.
Japończycy wylądowali na Borneo już 16 grudnia 1941 roku, ale początkowo ich atak skierowany był przeciwko brytyjskiej części wyspy. W części holenderskiej, na małej wyspie Tarakan przy północno-wschodnim wybrzeżu Borneo, znajdowały się bogate złoża ropy naftowej, które stanowiły oczywisty cel dalszej japońskiej ekspansji.