Okręty wojenne z reguły czeka dość marny los. Jeżeli nie zostaną zatopione w bitwie, to cięte są na żyletki lub kończą jako okręt-cel. Tylko nielicznym udaje się zostać okrętem muzeum.
Fregata rakietowa ORP Gen. T. Kościuszko powróciła do Gdyni 16 września 2016 roku po zakończeniu dwumiesięcznej misji bojowej na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym. Polska fregata uczestniczyła od 5 lipca do 31 sierpnia w misji w ramach Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 2 (SNMG 2).
Lekki samolot bombowy Ae.M.B.1/2 został skonstruowany w argentyńskiej wytwórni FMA w pierwszej połowie lat trzydziestych XX wieku. Był jedynym bombowcem zbudowanym i produkowanym w Ameryce Południowej.
W związku ze wzrostem zagrożenia japońską interwencją na Dalekim Wschodzie w 1936 r. Królewska Holenderska Marynarka Wojenna (Koninklijke Marine) uznała za konieczne wzmocnienie lotniczych sił patrolowych stacjonujących w tamtym rejonie. Holendrzy zdecydowali się na zakup trzysilnikowych łodzi latających Dornier Do 24...
Greckie lotnictwo wojskowe ma ponad stuletnią historię. Od 1952 r. Grecja jest ważnym członkiem NATO, broniącym południowej flanki Sojuszu. Z powodu nie najlepszych relacji z sąsiednią Turcją Greckie Siły Powietrzne dysponują jedną z najliczniejszych w Europie flotą myśliwców.
Francuski Rafale wydaje się być racjonalnym kompromisem pomiędzy wielkością płatowca – determinującą takie parametry jak udźwig czy promień działania, wystarczającym stosunkiem ciągu do masy maszyny, jej możliwościami bojowymi – a ceną...
British Aerospace 146 i jego odmiana rozwojowa Avro RJ miano whisperjet zawdzięcza cichemu operowaniu, z kolei przydomek Jumbolino pochodzi od szerokiego i przestronnego kadłuba. Jakkolwiek jednak nazwiemy produkowany przez przeszło dwie dekady samolot, to...
Airbus Helicopters oraz Helibras prowadzą współpracę przemysłową przy jednym z najbardziej złożonych programów wojskowych i offsetowych ostatnich lat. Celem kooperacji jest budowa śmigłowców wielozadaniowych H225M dla sił zbrojnych Brazylii.
Tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego, odbywający się w dniach 6–9 września, zdominowała dyskusja na temat nowelizacji Programu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP. I chociaż w Kielcach odbyła się zaplanowana prezentacja głównych założeń PMT, to...
Gdy 1 września 1939 roku Rzeczpospolitą Polską najechały hitlerowskie wojska, do walk w obronie jej granic i niepodległości przystąpiło pięć okrętów podwodnych, OORP Wilk, Ryś, Żbik, Sęp i Orzeł, obsadzonych przez wyszkolonych w kraju i zagranicą oficerów, podoficerów i marynarzy.
Początków sprowokowania KMW do poważniejszego zainteresowania się klasą szybkich jednostek prawdopodobnie dopatrywać się można w pismach Spółki Akcyjnej Dla Handlu z Zachodem i Wschodem ZETWEST, które zwróciło uwagę na oferty reprezentowanej przez nich brytyjskiej firmy The British Power Boat Co., znaczącej w tej branży.
Tak, tak, były takie! To co, że nikt u nas o nich nie słyszał, a pamiętamy tylko te gdańskie z 1971 roku?... Te gdyńskie, choć nie były tak znane, to dzień ich narodzin i chrztu wielu osobom utkwił w pamięci.
ORP „Burza” był drugim niszczycielem zakupionym przez Polską Marynarkę Wojenną w dwudziestoleciu międzywojennym. Okręt zbudowany został w latach 1926-1932 we francuskiej stoczni Chantiers Navals Francais i przesłużył pod biało-czerwoną banderą ponad 44 lata.
Problematyka działań powietrznych nad Polską w 1939 roku dla historyków jest stale aktualna, a wraz z odnajdywaniem coraz to nowszych materiałów źródłowych, staje się ona coraz bardziej intrygująca dla tych badaczy, którzy starają się wypełnić powszechnie występujące tzw. „białe plamy”.
Wobec potrzeby uzyskania bardzo dużej mocy wyjściowej, niezbędnej do rozpędzenia okrętów liniowych typu Iowa do prędkości 33 węzły oraz bezwzględnej niezawodności, US Navy zmuszona była odrzucić koncepcję zastosowania na trzech najnowszych typach pancerników napędu turboelektrycznego.
Gdy 8 grudnia 1941 roku Wielka Brytania wypowiedziała wojnę Japonii, siły podwodne Royal Navy na Dalekim Wschodzie nie istniały – wszystkie okręty, bazujące wcześniej w Hongkongu, zostały przerzucone na Morze Śródziemne.
Decydującą rolę w stworzeniu odmiany bombowej samolotu Me 262 przypisuje się wydarzeniom, które rozegrały się 26 listopada 1943 roku podczas prezentacji prototypów Me 262 Adolfowi Hitlerowi. Jest to jednak spore uproszczenie, prace nad wariantami bombowymi tej maszyny rozpoczęto bowiem wcześniej...
24 sierpnia francuska 2. DPanc z XV KA wkroczyła do Paryża. W ten sposób bitwa o Normandię została definitywnie rozstrzygnięta. Jedynym pozytywem zmagań w Normandii dla strony niemieckiej było zaakceptowanie przez OKW i Hitlera odwrotu Grupy Armii „B”i „G” z Francji i zajęcia nowych pozycji.